Menu
welkom inloggen patiënten actueel: griepprik 2023 medewerkers spreekuur buiten openingstijden waarneming herhalingsrecepten locatie veelgestelde vragen privacyverklaring links

Veelgestelde vragen

Deze pagina bevat antwoorden op een aantal vragen die vaak terugkomen in de praktijk. Hebt u een vraag, kijk dan hier of u het antwoord kunt vinden.

Is er ook een spreekuur waarop ik zonder afspraak kan verschijnen?
En een telefonisch spreekuur?
Wanneer worden de huisbezoeken afgelegd?
Wat doe ik als ik met grote spoed een dokter nodig heb?
Waar kan ik 's avonds en in het weekend terecht?
Hoe kan ik medicijnen bestellen?
De dokter is er niet. Wie neemt voor hem waar?
Waar kan ik een herhalingsrecept krijgen als de dokter afwezig is?
Kan ik urine- of bloedonderzoek laten doen?
Wat moet ik doen voor een afspraak bij een specialist?
Moet ik het laten weten als ik het ziekenhuis in moet?
Kan ik meerdere vragen stellen tijdens een consult?
Wat moet ik doen als ik ver weg ga verhuizen?
Ik heb een nieuwe huisarts. Wat nu?
Waar vind ik nadere informatie over mijn klachten?


Is er ook een spreekuur waarop ik zonder afspraak kan verschijnen?

Niet meer. Het was er vroeger wel, maar door corona is het in eerste instantie tijdelijk vervallen en het ziet er vooralsnog niet naar uit dat het weer terug komt.
[terug naar begin van de pagina]

En een telefonisch spreekuur?

Het telefonische spreekuur is maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 10.00 uur en vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur. Het is bedoeld voor korte consulten, bijvoorbeeld om de uitslag van een bloedonderzoek op te vragen. Voor uitgebreide consulten dient u telefonisch een afspraak te maken. Dat kan op werkdagen tussen 08.30 en 13.00 uur.
[terug naar begin van de pagina]

Wanneer worden de huisbezoeken afgelegd?

Normaal gesproken tussen 18.30 en 20.00 uur, maar zonodig ook op andere tijdstippen (tussendoor). U belt tussen 08.30 en 12.00 uur voor een afspraak. Houdt u er wel rekening mee dat er een medische reden voor moet zijn dat u niet op het spreekuur kunt komen.
[terug naar begin van de pagina]

Wat doe ik als ik met grote spoed een dokter nodig heb?

U kunt mijn nummer bellen en 1 kiezen in het keuzemenu. In een levensbedreigende situatie belt u het alarmnummer 112.
[terug naar begin van de pagina]

Waar kan ik 's avonds en in het weekend terecht?

Hadoks Acute zorg (voorheen Smash - Stichting Mobiele Artsen Service Haaglanden) heeft drie huisartsenposten in of bij HMC Antoniushove, HMC Westeinde en HagaZiekenhuis Leyweg. Als u dringend medische hulp nodig hebt en niet kunt wachten tot de volgende ochtend, respectievelijk na het weekend, dan kunt u (070) 3469669 bellen om een afspraak te maken.
[terug naar begin van de pagina]

Hoe kan ik medicijnen bestellen?

Voor een herhalingsrecept kunt u 24 uur per dag, elke dag, bellen met mijn nummer (070) 3585784. U kiest dan 2 uit het keuzemenu en spreekt uw verzoek in. Normaal gesproken zou de medicatie dan de middag van de volgende (werk)dag bij de apotheek klaar moeten liggen. Als u de medicijnen echt nog dezelfde dag nodig hebt, belt u tussen 08.30 en 13.00 uur en kiest u 3 in plaats van 2, zodat u mij te spreken krijgt.
[terug naar begin van de pagina]

De dokter is er niet. Wie neemt voor hem waar?

Buiten praktijkuren neemt u contact op met Hadoks Acute zorg op telefoonnummer (070) 3469669. Bij afwezigheid wegens nascholing of vakantie hoort u van het antwoordapparaat op mijn eigen nummer welk nummer u kunt bellen. Normaal gesproken staat diezelfde informatie ook op de beginpagina van deze website.
[terug naar begin van de pagina]

Waar kan ik een herhalingsrecept krijgen als de dokter afwezig is?

Het is beter om het er niet op aan te laten komen. Eigenlijk hoeft dat ook niet, want bij medicijnen die u regelmatig gebruikt, kunt u immers van tevoren al zien aankomen dat u nieuwe nodig hebt...
Mocht u echter toch zonder zitten en ontdekken dat de praktijk wegens nascholing of vakantie gesloten is, dan kunt u bij uw reguliere apotheek een voldoende hoeveelheid medicijnen krijgen voor de periode dat ik afwezig ben. Dit is een vaste afspraak met de apothekers. Het recept krijgt u achteraf. U hoeft voor een herhalingsrecept dus niet naar een waarnemer.
Van bepaalde medicijnen (kalmerende middelen, slaapmiddelen) zult u echter maar een zeer minimale hoeveelheid krijgen.
[terug naar begin van de pagina]

Kan ik urine- of bloedonderzoek laten doen?

Voor dit soort onderzoeken heb ik slechts heel beperkte mogelijkheden in mijn praktijk zelf. U zult dus meestal een ziekenhuis moeten bezoeken of een van de bekende bloedafname-adressen. Het formulier om de onderzoeken aan te vragen krijgt u dan van mij mee.
Houdt u er rekening mee dat de kosten van deze onderzoeken bij aanvraag door een huisarts meestal onder het wettelijk verplichte eigen risico vallen.
[terug naar begin van de pagina]

Wat moet ik doen voor een afspraak bij een specialist?

Meestal zult u met de klachten waarom het gaat eerst bij mij zijn geweest. In de loop van de behandeling zijn we dan tot de conclusie gekomen dat het beter is een specialist te raadplegen. Ik regel dan een digitale verwijzing via ZorgDomein of, als u geen e-mailadres hebt of dit niet wilt gebruiken, met een verwijsbrief. U maakt dan zelf — meestal telefonisch — een afspraak met de specialist (in het ziekenhuis van) uw keuze.
Voor een tandarts hebt u overigens geen verwijzing van mij nodig.
[terug naar begin van de pagina]

Moet ik het laten weten als ik het ziekenhuis in moet?

Het kan zeker geen kwaad mij daarover in te lichten, als ik het al niet weet. Als u voor langere tijd in het ziekenhuis moet worden opgenomen, zal ik proberen u te bezoeken.
[terug naar begin van de pagina]

Kan ik meerdere vragen stellen tijdens een consult?

In principe wel, maar probeer het binnen redelijke proporties te houden. Bedenk dat voor een consult gemiddeld slechts een minuut of tien is gereserveerd. Als u vragen hebt 'opgespaard', kan het wel eens veel te lang gaan duren. Stel dan alleen de twee, drie vragen met de hoogste prioriteit en bewaar de rest voor een volgend consult.
[terug naar begin van de pagina]

Wat moet ik doen als ik ver weg ga verhuizen?

Volgens de huidige wetgeving moet een huisarts (in spoedgevallen) binnen 15 minuten op het woonadres van zijn patiënt kunnen zijn. Anders kan hij die patiënt niet aanhouden.
Het is dus zaak om, als u gaat wonen waar ik u niet binnen 15 minuten kan bereiken, zo snel mogelijk een andere huisarts te zoeken.
[terug naar begin van de pagina]

Ik heb een nieuwe huisarts. Wat nu?

Meld het aan mij zodra u een huisarts bij u in de buurt hebt gevonden. Ik zal uw medisch dossier dan zo spoedig mogelijk overdragen, digitaal via ZorgMail of op papier per aangetekende post.
[terug naar begin van de pagina]

Waar vind ik nadere informatie over mijn klachten?

Tegenwoordig is over elke ziekte of aandoening wel voorlichtingsmateriaal te vinden. In veel wachtkamers kunt u folders inzien; vaak kunt u ze ook meenemen. Ik heb ook het nodige foldermateriaal in mijn spreekkamer, dus aarzel niet erom te vragen tijdens het consult.
Ook op het internet is erg veel informatie beschikbaar. Bedenk wel dat wat u daar vindt lang niet altijd betrouwbaar is. Beperk u bij voorkeur tot websites van gerenommeerde patiëntenverenigingen of gevestigde instellingen in de medische wereld. Zie bijvoorbeeld de links-pagina.
[terug naar begin van de pagina]