Veelgestelde vragen
Deze pagina bevat antwoorden op een aantal vragen die vaak
terugkomen in de praktijk. Hebt u een vraag, kijk dan hier of u het antwoord
kunt vinden.
Is er ook een spreekuur waarop ik zonder afspraak kan verschijnen?
En een telefonisch spreekuur?
Wanneer worden de huisbezoeken afgelegd?
Wat doe ik als ik met grote spoed een dokter nodig heb?
Waar kan ik 's avonds en in het weekend terecht?
Hoe kan ik medicijnen bestellen?
De dokter is er niet. Wie neemt voor hem waar?
Waar kan ik een herhalingsrecept krijgen als de dokter afwezig is?
Kan ik urine- of bloedonderzoek laten doen?
Wat moet ik doen voor een afspraak bij een specialist?
Moet ik het laten weten als ik het ziekenhuis in moet?
Kan ik meerdere vragen stellen tijdens een consult?
Wat moet ik doen als ik ver weg ga verhuizen?
Ik heb een nieuwe huisarts. Wat nu?
Waar vind ik nadere informatie over mijn klachten?
Is er ook een spreekuur waarop ik zonder afspraak kan verschijnen?
Niet meer. Het was er vroeger wel, maar door corona is het in eerste instantie
tijdelijk vervallen en het ziet er vooralsnog niet naar uit dat het weer terug
komt.
En een telefonisch spreekuur?
Het telefonische spreekuur is maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 10.00
uur en vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur. Het is bedoeld voor korte consulten,
bijvoorbeeld om de uitslag van een bloedonderzoek op te vragen. Voor uitgebreide
consulten dient u telefonisch een afspraak te maken. Dat kan op werkdagen tussen
08.30 en 13.00 uur.
Wanneer worden de huisbezoeken afgelegd?
Normaal gesproken tussen 18.30 en 20.00 uur, maar zonodig ook op andere
tijdstippen (tussendoor). U belt tussen 08.30 en 12.00 uur voor een afspraak.
Houdt u er wel rekening mee dat er een
medische reden voor moet
zijn dat u niet op het spreekuur kunt komen.
Wat doe ik als ik met grote spoed een dokter nodig heb?
U kunt mijn nummer bellen en 1 kiezen in het keuzemenu. In een levensbedreigende
situatie belt u het alarmnummer 112.
Waar kan ik 's avonds en in het weekend terecht?
Hadoks Acute zorg (voorheen Smash -
Stichting Mobiele Artsen Service Haaglanden) heeft drie huisartsenposten in
of bij HMC Antoniushove, HMC Westeinde en HagaZiekenhuis Leyweg. Als u dringend
medische hulp nodig hebt en niet kunt wachten tot de volgende ochtend,
respectievelijk na het weekend, dan kunt u
(070) 3469669 bellen om een afspraak te maken.
Hoe kan ik medicijnen bestellen?
Voor een herhalingsrecept kunt u 24 uur per dag, elke dag, bellen met mijn
nummer
(070) 3585784. U kiest dan 2 uit het
keuzemenu en spreekt uw verzoek in.
Normaal gesproken zou de medicatie dan de middag van de volgende (werk)dag bij
de apotheek klaar moeten liggen. Als u de medicijnen echt nog dezelfde dag nodig
hebt, belt u tussen 08.30 en 13.00 uur en kiest u 3 in plaats van 2, zodat u mij
te spreken krijgt.
De dokter is er niet. Wie neemt voor hem waar?
Buiten praktijkuren neemt u contact op met
Hadoks Acute zorg op telefoonnummer
(070) 3469669. Bij afwezigheid wegens nascholing
of vakantie hoort u van het antwoordapparaat op mijn eigen nummer welk nummer u
kunt bellen. Normaal gesproken staat diezelfde informatie ook op de
beginpagina van deze website.
Waar kan ik een herhalingsrecept krijgen als de dokter afwezig is?
Het is beter om het er niet op aan te laten komen. Eigenlijk hoeft dat ook niet,
want bij medicijnen die u regelmatig gebruikt, kunt u immers van tevoren al zien
aankomen dat u nieuwe nodig hebt...
Mocht u echter toch zonder zitten en ontdekken dat de praktijk wegens nascholing
of vakantie gesloten is, dan kunt u bij uw reguliere apotheek een voldoende
hoeveelheid medicijnen krijgen voor de periode dat ik afwezig ben. Dit is een
vaste afspraak met de apothekers. Het recept krijgt u achteraf. U hoeft voor
een herhalingsrecept dus niet naar een waarnemer.
Van bepaalde medicijnen (kalmerende middelen, slaapmiddelen) zult u echter maar
een zeer minimale hoeveelheid krijgen.
Kan ik urine- of bloedonderzoek laten doen?
Voor dit soort onderzoeken heb ik slechts heel beperkte mogelijkheden in mijn
praktijk zelf. U zult dus meestal een ziekenhuis moeten bezoeken of een van de
bekende bloedafname-adressen. Het formulier
om de onderzoeken aan te vragen krijgt u dan van mij mee.
Houdt u er rekening mee dat de kosten van deze onderzoeken bij aanvraag door
een huisarts meestal onder het wettelijk verplichte eigen risico vallen.
Wat moet ik doen voor een afspraak bij een specialist?
Meestal zult u met de klachten waarom het gaat eerst bij mij zijn geweest.
In de loop van de behandeling zijn we dan tot de conclusie gekomen dat het
beter is een specialist te raadplegen. Ik regel dan een digitale verwijzing via
ZorgDomein of, als u geen
e-mailadres hebt of dit niet wilt gebruiken, met een verwijsbrief. U maakt dan
zelf — meestal telefonisch — een afspraak met de specialist (in het
ziekenhuis van) uw keuze.
Voor een tandarts hebt u overigens geen verwijzing van mij nodig.
Moet ik het laten weten als ik het ziekenhuis in moet?
Het kan zeker geen kwaad mij daarover in te lichten, als ik het al niet weet.
Als u voor langere tijd in het ziekenhuis moet worden opgenomen, zal ik
proberen u te bezoeken.
Kan ik meerdere vragen stellen tijdens een consult?
In principe wel, maar probeer het binnen redelijke proporties te houden. Bedenk
dat voor een consult gemiddeld slechts een minuut of tien is gereserveerd. Als
u vragen hebt 'opgespaard', kan het wel eens veel te lang gaan duren. Stel
dan alleen de twee, drie vragen met de hoogste prioriteit en bewaar de rest voor
een volgend consult.
Wat moet ik doen als ik ver weg ga verhuizen?
Volgens de huidige wetgeving moet een huisarts (in spoedgevallen) binnen 15
minuten op het woonadres van zijn patiënt kunnen zijn. Anders kan hij die
patiënt niet aanhouden.
Het is dus zaak om, als u gaat wonen waar ik u niet binnen 15 minuten
kan bereiken, zo snel mogelijk een andere huisarts te zoeken.
Ik heb een nieuwe huisarts. Wat nu?
Meld het aan mij zodra u een huisarts bij u in de buurt hebt gevonden. Ik zal
uw medisch dossier dan zo spoedig mogelijk overdragen, digitaal via
ZorgMail of op papier per
aangetekende post.
Waar vind ik nadere informatie over mijn klachten?
Tegenwoordig is over elke ziekte of aandoening wel voorlichtingsmateriaal te
vinden. In veel wachtkamers kunt u folders inzien; vaak kunt u ze ook meenemen.
Ik heb ook het nodige foldermateriaal in mijn spreekkamer, dus aarzel niet erom
te vragen tijdens het consult.
Ook op het internet is erg veel informatie beschikbaar. Bedenk wel dat wat u
daar vindt lang niet altijd betrouwbaar is. Beperk u bij voorkeur tot websites
van gerenommeerde patiëntenverenigingen of gevestigde instellingen in de
medische wereld. Zie bijvoorbeeld de
links-pagina.